Interesse in onze nieuwsbrief?

Tramkade 26 | 5211 VB 's-Hertogenbosch | 085 782 6768 | info@albaconcepts.nl

blog

Als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg…

Op 1 juli 2016 is het innovatiepartnerschap als nieuwe aanbestedingsvorm in werking getreden. Een logische reactie om vraagstukken, waar je voor start van de aanbesteding het antwoord niet op kunt weten, in de markt te kunnen zetten. Fijn! De vrijheid in het aanbestedingsproces ervoor is gecreëerd. En nu?

Zoals bekend baseren aanbestedingen zich op de ‘open markt theorie’. Hierbij vormen gelijkheid, transparantie, proportionaliteit en het non-discriminatiebeginsel het fundament. Dit resulteert in spelregels. De juridische randvoorwaarden en uitgangspunten waar wij ons allen aan moeten houden bij een inkoopproces. Maar in een veranderende markt die schreeuwt om innovatie, lijken deze spelregels een sta-in-de-weg. Ik zie op dit moment dat door partijen, binnen de bestaande aanbestedingsinrichtingen,  op alle mogelijke wijzen wordt gepoogd om samen met de markt in gepaste dialoog toe te werken naar een definitieve gunning. Ongeacht de vaak creatieve inrichting van deze procedures, leiden deze trajecten in de praktijk tot starre communicatievormen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, hoge transactiekosten en weinig creatieve oplossingen.